Alapanyagok és minőség
Az erdélyi pálinka főzéséhez a régió gazdag természeti adottságainak köszönhetően erdei és termesztett gyümölcsök egyaránt felhasználhatók. A pálinka minőségének alapja a hibátlan, érett, magas cukortartalmú gyümölcs, mely a vadonban is bőségesen megterem. A gyümölcspárlatok készülhetnek szilvából (a leggyakoribb és talán leghíresebb a szilvapálinka), körtéből, almából, meggyből, vagy akár erdei gyümölcsökből is.
A jó pálinka ismérve, hogy a lepárlás során úgy finomítják, hogy megőrizze az alapanyag ízét és aromáit, miközben nem ízesítik, édesítik vagy színezik (kivéve a gyümölcságyas vagy hordós érlelést). A pálinkafőzés folyamata Erdélyben hagyományosan kis, 60-110 literes, nyílt tüzelésű üstökben történik a pálinkafőző házakban vagy műhelyekben. A szakértelem és a pontos technológia kritikus, különösen a cefre készítésekor. Fontos az oxigéntől elzárt, 16–18 °C körüli hőmérsékleten történő erjesztés, mely körülbelül 10-15 napot vesz igénybe. A kifőzött cefre neve Erdélyben bráha, melyet gyakran állatok etetésére használnak fel.
Alkoholfok és helyi sajátosságok
A közkedvelt erdélyi pálinkák alkoholfoka általában 48 fokos, ami a székelyek szerint az ideális erősség. Fontos különbség a magyarországi 37,5 fokos minimális alkoholtartalomhoz képest, hogy Erdélyben, különösen Székelyföld és a Szilágyság egyes vidékein, a gazdák az ennél jóval erősebb, akár 70 fokos párlatokat is kedvelik, és fogyasztják.
A székely pálinka emellett gyakran különbözik a magyar pálinkától a hosszabb érlelési idő miatt is. A helyi hagyományok és "titkos módszerek" eredményeként a székely pálinkák lágyabbak és simábbak lehetnek, jobban tükrözve az erdélyi föld és a mesterség szeretetét. Kiemelt régiók például a Szilágyság, ahol a szilvapálinka hírneve messze földre eljutott.
Történelem, kultúra és jogi helyzet
A pálinka szó története is Erdélyhez kötődik: a legkorábbi ismert írásos említése a szeszes italnak 1572-ből, egy erdélyi orvosi feljegyzésből származik, ahol „medicinae aqua vitae” (gyógyászati célú égetett szesz) néven említik. Ez a történelmi háttér is megerősíti a pálinka szerves beágyazottságát az erdélyi kultúrába.
Erdélyben a pálinka nem csupán alkoholos ital; egyfajta identitásformáló elem és vendéglátási szimbólum. Székelyföldön az élet fontos része, akár egy kiváló diplomáciai ajándék, ami kapcsán szívesen gondolnak az ajándékozó közösségre. A pálinkakultúra előmozdítására alakult meg az Erdélyi Pálinka Lovagrend is, amely a minőségi termelés és a kulturált, mértékletes fogyasztás (a lovagrendi elvek szerint: „a jó pálinka kicsiben gyógyszer, nagyban ártalmas”) fontosságát hangsúlyozza. Ezt a célt szolgálják az olyan regionális megmérettetések is, mint a Transylvanian Spirit Erdélyi Pálinka- és Párlatverseny.
Jelenleg az erdélyi pálinka fő kihívása a jogi elnevezés kérdése. Mivel a „pálinka” eredetvédelmet élvező hungarikum, és az uniós szabályozás szerint csak Magyarországon készült gyümölcspárlatok viselhetik ezt a nevet, a Romániában (Erdélyben) előállított, kereskedelmi forgalomba kerülő termékeket jogilag „gyümölcspárlatnak” kell nevezni. Ennek ellenére az erdélyi szakemberek és a helyi lakosság a hagyományra és a mindennapi nyelvhasználatra hivatkozva ragaszkodnak a "pálinka" szóhoz, és úgy vélik, hogy a Kárpát-medencei összefogás révén regionális alapon (pl. Székelyföld megnevezéssel) akár külön kategóriákat is ki lehetne alakítani, melyek integrálják az erdélyi termékeket a jogi védelembe. A feketegazdaság elleni küzdelem és a kistermelői párlatok helyzetének megnyugtató rendezése szintén kiemelt feladat a régióban.

0 Megjegyzések