Ad Code

Responsive Advertisement

A Csíki Tiltott Sör története


A Csíki Tiltott Sör története a székelyföldi öntudat, a kisvállalkozói szellem és a globális nagyvállalatok közötti, több éven át tartó, jelentős médiavisszhangot kapott jogi küzdelem szimbólumává vált. A történet a Lénárd András székelyföldi vállalkozó tulajdonában álló Csíki Sör Manufaktúra 2014-es alapításával kezdődött Csíkszentsimonban. Céljuk az volt, hogy a helyi hagyományokhoz és az 1516-os bajor tisztasági törvényhez hű, kézműves sört állítsanak elő a Hargita-hegység lábánál fakadó források tiszta vizéből, „Igazi Csíki Sör” néven. A névválasztás nem volt véletlen, hiszen Csíkszeredában már a 19. század vége óta működött sörgyár, melynek termékét – hivatalos nevén Ciuc Premium – a helyi magyar közösség a köznyelvben szintén „csíki sörként” emlegette.

A konfliktus akkor robbant ki, amikor a Ciuc Premium sört gyártó, a holland Heineken Románia multicég pert indított a kis manufaktúra ellen, szellemi tulajdon eltulajdonítására és tisztességtelen piaci versenyre hivatkozva. A Heineken a Ciuc márkát védte, de szerintük az „Igazi Csíki Sör” név könnyen összetéveszthető volt az általuk gyártott termékkel. A pereskedés több éven át zajlott a romániai bíróságokon, hullámzó eredménnyel. Bár a Lixid Project Kft. (a gyártó cég) védelmet szerzett a márkának Romániában és az Európai Márkahivatalnál is, a romániai bíróságok többször a Heinekennek adtak igazat.

A székely sörfőzde a pereskedés során a helyi identitás és a nemzeti szimbólumok használatát is felvállalta, ezzel pedig hatalmas társadalmi szimpátiát és médiafigyelmet váltott ki nemcsak Székelyföldön és Magyarországon, hanem nemzetközi szinten is – a New York Times is beszámolt az „óriás” és a „Dávid” küzdelméről.

A jogi küzdelem egyik drámai fordulópontja 2017 januárja volt, amikor a marosvásárhelyi táblabíróság jogerősen is betiltotta az „Igazi Csíki Sör” név használatát, elrendelve a piacról való visszavonását és a termékek megsemmisítését is. A manufaktúra erre a döntésre válaszul hozta létre a „Tiltott Csíki Sör” márkanevet, kreatívan reagálva a bírósági döntésre, mintegy címerükké emelve az „Igazi” szó használatának tilalmát. Ezzel a lépéssel a termék népszerűsége és a vele való azonosulás tovább nőtt.

A jogi csatározásnak végül 2017 áprilisában lett vége, amikor a Heineken és a Lixid Project peren kívül megegyezett. A megállapodás értelmében a Lixid Project Kft. megtarthatta a gyártási tevékenységet, de el kellett hagynia az „Igazi” szót a termék nevéből, így rögzült a mai napig használt Tiltott Csíki Sör elnevezés. A Heineken is lemondott a Ciuc márkanév kapcsán indított minden peres eljárásról.

A Csíki Sör Manufaktúra azóta is Csíkszentsimonban működik, folyamatosan bővül, új termékeket vezet be (például chips, söröző franchise), és Székelyföldön kívül is jelentős piacot szerzett magának, főleg Magyarországon. A „Tiltott Csíki Sör” márkanév így nem csupán egy terméket jelöl, hanem a kitartás, a székely identitástudat és egy sikeres regionális vállalkozás modern kori meséjét is magában hordozza.


Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések